Mindennapi tankönyveink...

Környezetismeret 1 tankönyv részletes elemzése I. rész

2014/09/04. - írta: Tankönyvesblog

5. o. Előszó kezdete

Rögtön az első mondat: „A környezetismeret tantárgy sok érdekességet tartogat számotokra!”. Vajon miért van felkiáltójel a mondat végén? Majd azonnal a második mondat: „Tanóráin megismeritek a természet törvényeit, az élet jellemzőit”. Az elsősök – többségükben – még nem tudnak olvasni. Ezért az előszóval nyilván úgy találkoznak – ha találkoznak –, hogy valaki felolvassa nekik. Vajon mit ért egy 6-7 éves abból, hogy „a természet törvényei”, és abból, hogy az „élet jellemzői”? Egyébként pedig: vannak az életnek jellemzői? Mihez képest? A „nem élethez” képest? Az ezt követő szövegben (a legelső bekezdésben) még ilyen kifejezések olvashatók: „változatos feladatok”, „a környezet összefüggései”, „a hallottak értelmezése”. Ezek az elsősök többsége számára idegen, érthetetlen fordulatok lehetnek.

 5. o. Az előszó utolsó bekezdése

„A tanév végére megtanultok eligazodni a mindennapok világában, megértitek az élet változásainak okait, a természet körforgását. Felismeritek, hogy ti is részei vagytok a természetnek, felelősséggel tartoztok önmagatok, társaitok és a többi élőlény iránt”. Ha minderre egy tantárgy egy tanéves oktatása képes lenne, akkor az lenne a világ legelső csodája. Kérdés, mit jelent vajon az a kifejezés itt, hogy „az élet változásai”. Elsőre az evolúcióra tippelnénk, azonban az természetesen nem elsős tananyag. De akkor mit jelent? És a „természet körforgása” is értelmetlen kifejezés, a természet nem forog körbe. Vannak benne körfolyamatok, de körforgásról szó sincs.

 7. o. 5. feladat

A feladat szövege: „Az iskolában sok érdekességet fogsz tanulni. Egyre okosabb és ügyesebb leszel. Mivel szeretnél foglalkozni, ha felnőtt leszel?”. Vajon a kérdésnek mi köze van az előtte lévő két mondathoz?

 7. o. 6. feladat

Ez egy játék, aminek a leírása: „Egy gyermek kimegy a teremből, a többiek kiválasztják egyik társukat. Visszahívjuk a gyermeket, aki a többieket kérdezgetve (pl.: Barna hajú? Szemüveges? Kék nadrágja van?) kitalálja, kire gondoltak a társai”. A logikus első kérdés: „Kire gondoltatok?”.

 9. o. 5. feladat

A felkérés: „Jelöld koronggal a képen a helytelenül viselkedő gyerekeket!”. Az első képen négy tanuló ül két iskolapadban. Ketten közülük előre figyelnek, ám egyikük eszik (gondolom az órán), ráadásul szétszórja a szemetet (almacsutka, stb.), a másik jelentkezik (nyilván, gondolom, tanóra van). A másik pár viszont beszélget. A szerzők valószínűleg arra gondoltak, hogy tanórán nem szabad enni, egyébként sem szabad a szemetet szétszórni, és a tanórán nem szabad beszélgetni. Ebből legalább kettő problematikus. Különösen a beszélgetés tiltása. Jó, természetesen meg lehet beszélni ezeket a helyzeteket nagyon nyitottan is, lehet a végeredmény az, hogy miért ne lehetne enni tanórán (ez megállapodás kérdése), és megbeszélhetjük azt is, hogy minden olyan alkalommal, amikor együttműködésre van szükség, természetesen lehet, sőt, szükségszerű is, hogy beszélgessünk. Vajon erre gondoltak a szerzők?

(a szerző nagy gyakorlattal rendelkező pedagógus a tankönyv letölthető innen)

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://tankonyves.blog.hu/api/trackback/id/tr536666415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.