Mindennapi tankönyveink...

Környezetismeret 1 tankönyv részletes elemzése III. rész

2014/09/06. - írta: Tankönyvesblog

Elemzésünk folytatódik.

36. o. 2. feladat

A gyerekek mérőedény, szélforgó valamint hőmérő kihelyezésével időjárási megfigyeléseket végeznek az itt leírt feladat szerint. Vajon mi a célja ennek a megfigyelésnek? Ez nem derül ki. A természettudományos gondolkodásra már első osztálytól nevelni kellene, ezért nagyon fontos, hogy soha nem szabad céltalan, csak önmagáért kialakított megfigyeléseket végezni. De ezzel a megfigyeléssel egyébként is baj van. Naponta mikor kell megnézni a hőmérsékletet? Aminek az időjárás vizsgálata szempontjából értelme lenne, az a napi középhőmérséklet kiszámítása, de ahhoz háromszor kell mérni (ez még teljesíthető), és átlagot kell számolni (ez már túlmegy a kis elsősöktől elvárható tudásszinten). Vajon mit lehet majd kezdeni a szélre vonatkozó tapasztalatokkal, és ugyanígy a csapadékmennyiséggel? Ügyes tanító persze ebből is tudna értelmes projektet szervezni, de ebben a tankönyv nem segíti, és bár kétséges, hogy a könyvnek kellene-e ellátnia ilyen, kézikönyvekre jellemző feladatot, a gyerekek projektben végzett tevékenységét segíthetné, pl. azzal, hogy feltesz néhány kérdést a megfigyelések értelmével kapcsolatban, amelyekre csoportmunka keretében lehet választ találni.

 

37. o. 6. feladat

Így szól a feladat: „A szél alakítja a felhőket, formájukból megjósolható a várható időjárás. Figyeld meg az égbolton a felhők mennyiségét, alakját! Melyiknél számíthatunk esőre, melyiknél napsütésre?”. A felhők formájából nem jósolható meg a várható időjárás. A „megjósolható” szó használata is problematikus egy természettudományos tankönyvben. A feladat így folytatódik: „Melyik felhő miről kaphatta a nevét?” – és itt három ábrapár következik. Az első párban egy madártoll látható, és alakban hozzá hasonlító felhőpamacs, a második párban egy bárány és egy bárányfelhő, a harmadikban egy sötétebb „duzzadtabb” felhő egy karfiollal. A bárányfelhőt érti az ember, de vajon a másik két esetben milyen felhőnévre gondoltak a szerzők? Az értékelő tanácstalan, ami persze még nem jelenti azt, hogy nem valamilyen, amúgy közismert, csak számára ismeretlen elnevezésről van szó. Ha így van, akkor ez a kritika semmis, viszont ha itt nem az értékelő tudatlanságáról van szó, akkor ez egy vaskos hiba, mert a tanítók jó része sem tudja majd, mi járhatott a szerzők fejében.

 

37. o. 8. feladat utáni összefoglalás

Ezt olvashatjuk: „Az időjárás a hőmérséklet, a napsugárzás, a csapadék és a szél folytonos változása”. Az időjárás sokkal inkább egy kicsit hosszabb, pár órás, illetve napos időtartamra érvényes állapot, tehát nem folytonos változás, hanem állapot. Hogy a megfigyelt időtartam alatt is vannak kisebb változások, az igaz, mégis egy időjárási helyzetképben az időjárás összetevőinek inkább az állandósága jellemző. Mint nagyon sok szónak a nyelvben, ennek a jelentése is elmosódik azonban kissé, és beszélhetünk az időjárásról mint az ilyen állapotok összességéről, egymásutánjáról, és ekkor már nagyobb szerepet kap a változás, de ekkor is az egyes időjárási helyzetek, helyzetképek egymásba való átalakulásáról van szó. A természettudományos nevelésben számtalan olyan helyzet van, amikor hétköznapi fogalmat használunk, de már „kacsintgatunk” a tudományos fogalom „irányába”. Ugyanakkor elég precíz definíciót esetleg még nem adhatunk, ezért leírunk valamit, amit a leginkább felfoghatónak tartunk az adott korú gyerekek számára, de ami tudományos szempontból meglehetősen pontatlan. Valójában ma még nem tudjuk, mekkora kárt okozunk azzal, hogy pontosan definiáltnak állítunk be egy fogalmat, vagyis azt a látszatot keltjük, mintha pontosan megmagyarázott lenne az értelme. Még nagyobb a baj, ha a definíció még rossz is, mint ebben az esetben.

 

(a szerző nagy gyakorlattal rendelkező pedagógus a tankönyv letölthető innen)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tankonyves.blog.hu/api/trackback/id/tr896666435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása