Mindennapi tankönyveink...

Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek X. rész (A tömeg definíciója)

2014/09/19. - írta: Tankönyvesblog

Elemzésünket folytatjuk. 

 

140. o. a tömeg „definíciója”

A tömeg definíciójának lényege a könyv szerint: „…a mennyiség a tehetetlen tömeg. Jele: m”. Az „egyszerűbb” tankönyvekben általánossá vált az a megoldás, hogy a mennyiségeket valamilyen szemléletes kép segítségével körülírjuk, majd megadjuk a jelüket és a mértékegységüket. Az már extra „szolgáltatás”, ha ír a könyv valamit a mennyiség méréséről. Természetesen ez az eljárás első megközelítésben teljes mértékben érthető, például a tömeg fizikai mennyiségének következetes, fogalmilag nagyon átgondolt bevezetésére a ma Magyarországon fizikát középfokon tanítók egy nem elhanyagolható hányada nem is lenne képes. De azért az eljárás mégiscsak hiányos, és ma még nem is tudjuk megmondani, hogy pontosan milyen problémákat okoz a tanulók gondolkodásában. A tömegpont tömege, a dinamikus fogalom csakis a lendület-megmaradás törvényével összefüggésben értelmezhető kellő következetességgel. De a lendület-megmaradás törvénye nem az, hogy a lendületek vektori összege zárt rendszerben állandó. Ugyanis egy ilyen fogalmazáshoz már rendelkeznünk kellene a tömeg fogalmával. Ám a tömeg dinamikai fogalma ekkor még nincs meg. Még azzal a meghatározással is baj van, hogy a tömeg egy skalármennyiség, amelyet a sebességgel megszorozva, és a zárt rendszer összes tömegpontjára meghatározva ezek összegét, állandó mennyiséget kapunk. Ugyanis így a lendület-megmaradás törvénye lefokozódna egyszerű definícióvá, ez lenne a tömeg definíciója. Ám a törvényszerűség nem ez, hanem az, hogy a tömegpontok bármilyen kölcsönhatási folyamataiban mindig ugyanaz a mérték lenne a tömeg (egy minden tömegpontra állandó szorzó erejéig meghatározottan). Az a nagy didaktikai kérdés, hogy ez a kétségkívül nagyon nehezen felfogható értelmezés „diákosítható-e”. Ilyesmiken kellene tépelődnünk, kitalálni kreatív módon megoldásokat, azokat kísérletekben kipróbálni, és nem homályos szövegeket írni arról, hogy egy-egy mennyiség micsoda.

 

 

(a szerző egy nagy gyakorlattal rendelkező pedagógus, a tankönyv letölthető innen)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://tankonyves.blog.hu/api/trackback/id/tr266666557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.