Mindennapi tankönyveink...

Közismereti tankönyv szakiskolák számára - természetismereti fejezetek VII. rész ( A gyorsulás)

2014/09/16. - írta: Tankönyvesblog

Elemzésünk folytatódik

133. o. a gyorsulásról

Az itt szereplő bevezető magyarázat fékúttal kapcsolatos része helytelen: „Ha egy autó gyorsul, akkor időegység alatt egyre nagyobb és nagyobb utat tesz meg. Lassulásnál éppen fordítva, időegységek alatt egyre kisebb utakat tesz meg az autó. Ezek alapján a helyszínelők a fékútból következtetnek arra, hogy mekkora sebességről kezdett fékezni az autó”. Egy konkrét gépkocsinál a fékút hosszúsága valóban a kezdősebességtől függ, ha viszont csak a fékút nagysága ismert, abból nem adható meg a kezdősebesség. Az „ezek alapján” fordulat használata is indokolatlan, mert a gyorsulás és lassulás kvalitatív magyarázatából semmi nem következik a kezdősebességre vonatkozóan.

            A gyorsulás kvantitatív fogalmának definíciójánál ismét vektort kell osztani skalárral, ami már a sebesség esetén problematikus volt. De ráadásul a definíció csak az egyenletes gyorsulás esetén érvényes, ezt a szöveg nem emeli ki.

 

133. o. lent

Itt arról van szó, hogy minden test azonos gyorsulással esik a földfelszín közvetlen közelében. Ez egy lényeges pont, és biztosak lehetünk benne, hogy egy kilencedikes osztály tanulóinak többsége ezt nem így gondolja. Régi, jól ismert problémáról van szó: az emberek többsége (az általában többszöri iskolai cáfolat ellenére is) úgy gondolja, hogy a nagyobb tömegű (egyben nehezebb) testek ugyanolyan magasról elengedve, hamarabb esnek le a felszínre. Ráadásul e jelenség megítélésében fontos az is, hogy szintén a nagy többség a szabadesést nem tartja gyorsuló mozgásnak. A nehezebb testek „gyorsabban” esnek a fölfelszín felé, ez a legtöbbek tudásából szinte kitörölhetetlen. Jól tudjuk, kutatások százai tárták fel az összefüggést, hogy itt a newtoni mozgásszemlélet megtanulásának nehézségeiről, az arisztotelészi, spontán módon megkonstruálódott szemlélet makacs fennmaradásáról van szó. A tankönyv a problémát elintézi néhány odavetett információval (a nehézségi gyorsulás nagysága, az, hogy a szabadesés egyenes vonalú, egyenletesen gyorsuló mozgás). A fizikatanítás legnehezebb problémájáról van szó (a mechanika korszerű szemléletének megtanítását tekintve egy jelentős fogalmi váltás „menedzselése”), amit ennyivel nem lehet elintézni.

 

(a szerző egy nagy gyakorlattal rendelkező pedagógus, a tankönyv letölthető innen)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tankonyves.blog.hu/api/trackback/id/tr776666537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása